Tri tipy na rozvoj reči – hrajte sa, rozprávajte sa a čítajte spoločne!
júl 25, 2018

Nájdite, v čom vaše dieťa vyniká – rozvíjajte jeho potenciál

Každý máme oblasť, v ktorej môžeme vynikať. Len nie vždy sa podarí ju odhaliť, nieto ešte v detstve, kedy je najlepší čas ju rozvíjať.

Pomôžte svojim deťom rozvíjať sa smerom, ktorý im je prirodzený a v akom sa cítia byť silné. Možno tak vychováte budúceho vedca, prezidenta alebo virtuóza. Je ale dôležité dieťaťu nevnucovať čo to bude. Ako mu teda pomôcť uvedomiť si svoje možnosti a potenciál?

Čítaním to začína

Nie je prekvapením, ale čítanie v deťoch rozvíja toľko rôznych oblastí, že ho ťažko môžete nahradiť niečím iným. 30 minút čítania denne bohate stačí k tomu, aby si dieťa rozvinulo schopnosť sústredenia a obrazotvornosť. Pravidelným čítaním sa navyše rozvíjajú aj znalosti a schopnosť spájať si v hlave súvisiace témy. Nemá cenu ale trápiť deti Dickensom. Začnite zábavnými knižkami, komiksami, obklopte dieťa v domácom prostredí knižkami tak, aby si mohlo vyberať samé. Čítanie preň musí byť zábava a zážitok. Len tak si svoj záujem uchová.

Naučte ho komunikovať

Na túto schopnosť sa v škôlkach a školách často zabúda. Oproti západným krajinám naše deti málo vedieme k vyjadrovaniu ich vlastných myšlienok, názorov a k vyváženej komunikácii s okolím. Umenie konverzovať pritom otvára obzory a možnosti a obohacuje osobnosť. Začínajte jednoduchými dialógmi, pýtajte sa na otvorené otázky, nechajte deti rozprávať a postupne sa ich začínajte pýtať na ich nápady, názory… Veďte ich aj k tomu, aby hovorili so svojím okolím, aby neboli zbytočne plaché.

 

 

V rozvoji komunikačných schopností vám môžu pomôcť aj hry, ktoré deti zábavným spôsobom priamo “nútia” odpovedať. Ideálne sú predovšetkým také, pri ktorých dieťa rozpráva príbehy (napr. Rozprávkové divadlo z edície Kvído od Albi) alebo tie, kde priamo odpovedá na otázky a vy s ním (napr. Povedačky na cesty z rovnakej edície, kde deti aj rodičia odpovedajú na netradičné otázky).

Opravujte ich, ale zároveň motivujte

Železné pravidlo znie – pokiaľ dieťa opravíte raz, mali by ste ho medzitým aspoň dvakrát pochváliť alebo mu ponúknuť alternatívne riešenie. Dôvod je jednoduchý. Nikto nemá moc rád kritiku a obzvlášť v deťoch (ktoré ale chyby robia prirodzene) častá kritika mnohokrát vedie k tomu, že sa proste prestanú snažiť. A čo keď je na konci tej snahy ukrytý práve hľadaný potenciál! Skôr ako negatívne opravovanie dieťaťa bude fungovať, keď mu vysvetlíte, čo sa od neho očakáva a prečo to nie je to, čo práve robí. A chváľte keď sa mu to podarí a hlavne za snahu! Len tak ho neodradíte od hľadania jeho skrytého potenciálu.

Pridaj komentár